Viktig information gällande det nya coronaviruset covid-19, uppdaterad 6 april 2020. Läs mer här!

Viktig information gällande det nya coronaviruset covid-19, uppdaterad 6 april 2020. Läs mer här!

Uppdatering gällande läget om nya Coronaviruset covid-19

(Uppdaterad 6 April 2020) 

Färjetrafiken till Gotland utgör en viktig och kritisk funktion för hela samhället och Destination Gotland har i uppdrag att upprätthålla trafiken för att kunna försörja Gotland med varor och passagerare, samtidigt har vi alla ett ansvar att minimera risk för smittspridning i samhället. 

Sjukvårdens kapacitet på Gotland är mycket begränsad, och Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla att avstå från onödiga resor. 

De beslut som regeringen fattat och de riktlinjer som Folkhälsomyndigheten utfärdat för att minimera spridning av nya coronasmittan (covid-19) kommer därmed att påverka resandet till Gotland. 

 

 

Sidan uppdateras löpande och vi ber alla resenärer att hålla sig informerade.

Frågor och Svar
Inför avresa

Vågar man åka på en bokad resa med tanke på coronaviruset?
Vi har alla ett gemensamt ansvar, och efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer vill vi också uppmana att avstå från onödiga resor. Vi arbetar aktivt för att minska risk för smittspridning genom att säkerställa att resenärer håller avstånd, informera om vikten av god handhygien samt en god rengöring av fartyget.

Vad gör ni för att minska resenärer ombord på fartygen?
Antalet bokningsbara sittplatser ombord begränsas för att säkerställa större avstånd mellan passagerare. Mindre än hälften av passagerarkapaciteten kommer att vara tillgänglig på samtliga avgångar för att minimera smittorisk för personal och passagerare.

Vi fortsätter med vår bastrafik, vilket de flesta dagar innebär två dagliga avgångar till och från Nynäshamn och en daglig avgång till och från Oskarshamn, med ordinarie avgångs- och ankomsttider.

Hur påverkas trafiken i påsk?
Påsktrafiken kommer gå med begränsade turer och vi har reducerat antalet sittplatser ombord. Resenärer som påverkas kommer meddelas och få hjälp att boka om. 

I samband med påsktrafiken har vi haft ett erbjudande så att resenärer fått ett presentkort om de valt att senarelägga sin resa. 

Hur säkerställer ni långsiktig trafik?
Genom att gå ner till bastrafik säkrar vi långsiktigt vår viktigaste resurs, våra medarbetare som är helt nödvändiga för att kunna upprätthålla Gotlands försörjning under hela den krisperiod som vi nu ser framför oss.

Kan fartygen hamna i karantän?
Våra resor är korta, runt tre och en halv timme, det gör att karantän inte är nödvändigt. Misstänkt coronasmittade isoleras fram till ankomst och eventuella coronatester utförs av sjukvårdsinstanserna i land.

Serveras det fortfarande mat ombord?
Ja, det serveras fortfarande mat ombord men vi stänger av vissa bord för att minimera trängsel vid bord i restaurangen. Vi har också information vid våra försäljningsställen och markeringar i golvet som påminner om att hålla avstånd till varandra.

Sker det någon screening av resenärer i hamnen?
Vi följer myndigheters rekommendationer och i dagsläget sker det ingen screening av resenärer i hamnen.

Var hittar jag senaste information kring min resa?
På sidan för aktuell trafikinformation, klicka här för att läsa.

Ombord på fartyget:
Ändrade rutiner och praktiska åtgärder

Vad gör ni för att resenärer inte ska bli smittade eller sprida smitta ombord?
Vi följer Folkhälsomyndighetens råd, därtill har vi information ombord och på samtliga offentliga toaletter finns handsprit (det gäller även våra personalutrymmen). Vi har också ändrat våra rutiner kring hantering av mat och servering i matsalen.

För både resenärers och personalens säkerhet rekommenderar vi att alla resenärer checkar in via mobil för att få boardingkort. När resenärer med fordon anger sitt registreringsnummer vid bokningstillfället minskas antalet kontaktytor.

Resenärer som går ombord via terminalen bör använda sin egen mobil för att checka in. Då minskar kontaktytorna med biljettkiosker och incheckningsdisk.
Vi rekommenderar alla passagerare att hålla avstånd till sina medresenärer ombord och under incheckning.

Vilka åtgärder rörande städning ombord har införts?
Förutom den vanliga städningen som alltid utförs har vi i samråd med expertis inom sjukvården uppdaterat städrutinerna. Vi rengör mer frekvent och noga de ytor som människor kommer i kontakt med, exempelvis räcken, kortterminaler och handtag.

Kan jag påverka hur jag sitter ombord?
Vi försöker placera alla som reser i samma sällskap bredvid varandra och varje sällskap skilt från andra sällskap inom samma salong. Flera salonger är öppna under resorna och det är möjligt att ändra sittplats eller köpa till annat sittalternativ i informationsdisken ombord efter avgång.

Hur fungerar det med kupé ombord?
I dagsläget kan du bara boka hela kupén för dig själv och ingen utomstående kan boka plats i samma kupé. Är du/ditt resesällskap färre än fyra personer så betalas ett reducerat pris för de kvarvarande platserna i kupén.

Är det möjligt för mig att sitta kvar i bilen under överresan?
På grund av säkerhetsskäl kan vi inte tillåta dig som resenär att sitta kvar i bilen under överresorna.

Hur gör vi om någon blir sjuk ombord?
Som alltid finns personal med god sjukvårdskunskap ombord under överresorna, vi har rutiner och utrustad sjukhytt om sjukdomsfall skulle inträffa under en resa.

Får man använda munskydd eller mask ombord?
Ja, det får man.

Kan man smittas via ventilationssystemet ombord?
Enligt Folkhälsomyndigheten är viruset primärt en droppinfektion som sprider sig när den insjuknade hostar eller nyser. Viruset kan också överföras via direktkontakt.

Bokning:
Ombokning och avbokning av resor

Vågar man boka en resa eller är det risk för att den blir inställd?
Vi följer utvecklingen av smittspridning och dess effekter. Vi kan inte utesluta att det blir förändringar i turlistan.

Kan jag boka om en resa?
Vi erbjuder fri ombokning för alla biljetter, även minibiljett, i upp till 90 dagar framåt. För ombokning, ring direkt på 0771-22 33 00. För övriga frågor går det bra att ringa samma nummer eller skicka ett e-post till bokningen@destinationgotland.se.

Vad gäller för resor 8-14 april?
Resor under denna period kan om- eller avbokas utan kostnad, det gäller alla typer av biljetter. 

Vad gäller för resor 15 april - 31 maj?
För resor under den perioden gäller följande:
Flexibiljett – kostnadsfri avbokning.
Minibiljett – Ingen återbetalning vid avbokning, däremot går biljetten att boka fram i max 90 dagar. 

Vad gäller för resor 1 juni och framåt?
För resor under denna period gäller våra ordinarie bokningsvillkor.

Vad gäller för pendlarkort, reskort och rabattkort?
För att få hjälp gällande olika sorters kort ber vi dig kontakta vår kundservice.
E-post: kundservice@destinationgotland.se
Telefon: 0498-201885

Folkhälsomyndighetens 7 råd för att skydda dig och andra:
1. Stanna hemma om du är sjuk eller känner lindriga symtom som halsont, hosta eller snuva. Stanna hemma minst 48 timmar efter att du blivit frisk.
2. Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten i minst 20 sekunder.
3. Använd handsprit när möjlighet till handtvätt inte finns.
4. Undvik nära kontakt med sjuka människor.
5. Undvik att röra vid ögon, näsa eller mun.
6. Hosta och nys i armvecket eller i en pappersnäsduk.
7. Tänk på att inte besöka äldre om du är sjuk eller har sjukdomssymtom